Το διακρατικό Σχέδιο «ΝΗΣΟΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ» έχει συμπεριληφθεί στην αρχική πρόταση του Τοπικού Προγράμματος Προσέγγισης LEADER Άξονας 4 του ΠΑΑ 2007-2013 της ΟΤΔ Πάρνωνα και θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του Μέτρου 421 Διατοπική και Διακρατική συνεργασία. Το Σχέδιο έχει ως κεντρικό στόχο την ανάδειξη της ενιαίας γεωγραφικής Πελοποννήσου, μέσα από τη συνεργασία των πέντε συνεργαζόμενων Ομάδων Τοπικής Δράσης, οι οποίες υλοποιούν δράσεις στο πλαίσιο των Τοπικών Προγραμμάτων LEADER.

Ο διοικητικός όρος Πελοπόννησος αναφέρεται στους πέντε από τους επτά νομούς της γεωγραφικής Πελοποννήσου. Η γεωγραφική Πελοπόννησος, για αιώνες ένα από τα σημαντικότερα σημεία της υφηλίου, με τεράστια συνεισφορά στην ιστορία, τον πολιτισμό, την επιστήμη, την τέχνη και τη γαστρονομία του κόσμου, δυσκολεύεται εξ αιτίας της διοικητικής της διαίρεσης να διαμορφώσει μια ενιαία ταυτότητα προβολής.

Το προτεινόμενο Διατοπικό Σχέδιο φιλοδοξεί να συμβάλλει στην προώθηση και ανάδειξη της γεωγραφικής Πελοποννήσου, ως συνέχεια και εξέλιξη διαφόρων συνεργασιών που αναπτύσσονται σε αυτήν και κυρίως του προηγούμενου Διατοπικού Σχεδίου «Ανάδειξη της ταυτότητας της Πελοποννήσου». Λαμβάνονται βέβαια υπ’ όψιν οι πρόσφατες προσπάθειες δημιουργίας brand name των δύο Περιφερειών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας.

Συνοπτική εικόνα σχεδίου

Το Σχέδιο ακολουθεί μια στρατηγική η οποία προσπαθεί να διαφοροποιηθεί από την πληθώρα των δράσεων που υλοποιούνται μέσα από διάφορες πρωτοβουλίες περί ανάδειξης διαφόρων τομέων, θεμάτων, περιοχών και ενδιαφερόντων της Πελοποννήσου. Η λογική της είναι να εστιάσει σε κάποιους από τους πλέον χαρακτηριστικούς και δυναμικούς τομείς στην Πελοπόννησο σήμερα, συνεισφέροντας στη βελτίωση των χαρακτηριστικών τους και την ανάδειξή τους. Οι τομείς αυτοί είναι:

  • Ο αμπελοοινικός τομέας και ο πολιτισμός του αμπελιού και του κρασιού.
  • Ο ελαϊκός τομέας και ο πολιτισμός της ελιάς και του ελαιολάδου.
  • Ο τομέας της πνευματικής παραγωγής και η παγκόσμια ακτινοβολία του.

Το αμπέλι και το κρασί, όπως και η ελιά και το ελαιόλαδο, είναι χαρακτηριστικά προϊόντα χιλιετιών στην Πελοπόννησο, τέτοια ώστε να μην νοούνται πλέον ως απλά προϊόντα αλλά ως πρεσβευτές πολιτισμού. Παράλληλα, τα «κοφτερά» μυαλά, οι πνευματικοί άνθρωποι της Πελοποννήσου, δημιουργούν επιστήμη, τέχνη, πολιτική, καινοτομία και προσφέρουν στην ανθρωπότητα, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Το σχέδιο περιλαμβάνει ουσιαστικές δράσεις, με δυνατότητα αποκόμισης πολλαπλασιαστικών αποτελεσμάτων.

Ανάμεσα στους στόχους του σχεδίου είναι:

  • η αξιοποίηση των προτερημάτων των τριών παραπάνω τομέων και η διασύνδεσή τους με την γεωγραφική Πελοπόννησο,
  • η αξιοποίηση, ανάδειξη και προβολή των υφιστάμενων σχετικών υποδομών, εκδηλώσεων, εναλλακτικών μορφών τουρισμού και άλλων πόρων,
  • η αναβάθμιση του επιπέδου μέσα από στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης,
  • η υποστήριξη της προσπάθειας branding των περιφερειών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας,
  • η άνοδος του τοπικού ηθικού και η ώθηση της δημιουργικότητας.

Τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα του σχεδίου είναι:

  • ανάδειξη επιχειρήσεων παραγωγής προϊόντων και παροχής τουριστικών υπηρεσιών,
  • αναβάθμιση επιπέδου επιχειρήσεων εστίασης,
  • διαφοροποίηση τουριστικού προϊόντος και επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου,
  • ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και προσέλκυση ποιοτικών επενδύσεων,
  • συμμετοχή σε δίκτυα κοινών δράσεων,
  • βελτίωση του brand name της Πελοποννήσου,
  • βελτίωση της αναγνωρισιμότητας της Πελοποννήσου στο εξωτερικό,
  • καθιέρωση γεγονότων παγκοσμίου ενδιαφέροντος στην Πελοπόννησο,
  • διεύρυνση αγορών και επαφές με παράγοντες του εξωτερικού,
  • αξιοποίηση συνεργαζόμενων ΜΜΕ,
  • αξιοποίηση τεχνολογιών διαδικτύου,
  • άνοδος του τοπικού ηθικού.

Η Πελοπόννησος της δημιουργίας, των τοπικών πρωτοβουλιών και της εξωστρέφειας

Το συνέδριο με τίτλο «Μια Περιφέρεια, ένας Πλανήτης» πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013, στις 9:30 π.μ. στο Costa Navarino Μεσσηνίας. Διοργανώθηκε από την Περιφέρεια Πελοποννήσου και την πρωτοβουλία Ellines.com, ενώ υποστηρίχθηκε από το διατοπικό πρόγραμμα «Νήσος Πελοπόννησος» του Τοπικού Προγράμματος LEADER 2007-2013.

Υπάρχουν καλές πρακτικές στην Πελοπόννησο;
Η ενότητα «Επιχειρηματικότητα και Ανάπτυξη» του Συνεδρίου ήταν αφιερωμένη στις καλές επιχειρηματικές πρακτικές, οι οποίες χρηματοδοτήθηκαν κατά κύριο λόγο από τα τοπικά προγράμματα LEADER της γεωγραφικής Πελοποννήσου. Παρουσιάστηκαν οι παρακάτω επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και οι δράσεις τους:

1. Αναβίωση Οίνου Malvasia
O οίνος Π.Ο.Π. Μονεμβασία–Malvasia 2010 της Οινοποιητικής Μονεμβασίας θα εμφιαλωθεί για πρώτη φορά το 2013, ύστερα από διετή παλαίωση.
Περιοχή: Μονεμβασιά Λακωνίας
Επιχείρηση: Οινοποιητική Μονεμβασιάς
Επιχειρηματίας: Γεώργιος Τσιμπίδης

2. Παραγωγή βιολογικού ξυδιού και πετιμεζιού. Δράσεις εναλλακτικού τουρισμού

Αύξηση δυναμικότητας μονάδας παραγωγής και τυποποίησης. Παροχή υπηρεσιών οικοτουρισμού, γευσιγνωσίες στα τοπικά οινοποιεία, τοπικές περιηγήσεις και ποδηλατικές διαδρομές στους αμπελώνες και τους αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής.
Περιοχή: Κούτσι Νεμέας Κορινθίας
Επιχείρηση: Η Σοφία της Φύσης – Βιολογικά προϊόντα από σταφύλι
Επιχειρηματίας: Νικόλαος Μπουζινέλος, Σοφία Γαστουνιώτη

3. Φεστιβάλ Τσακωνιάς «μελιτζάzz Λεωνιδίου»

Διοργάνωση φεστιβάλ μεσογειακού πολιτισμού με στόχο την ανάδειξη του πολιτισμού της Τσακωνιάς, της τοπικής ταυτότητας, της παραγωγής και της γαστρονομίας, σε συνδυασμό με το μεσογειακό ύφος του Λεωνιδίου και της ευρύτερης περιοχής.
Περιοχή: Λεωνίδιο Αρκαδίας
Φορέας: Αναπτυξιακή Πάρνωνα
Καλλιτεχνικός διευθυντής: Σωτήρης Μπόλης

4. Παραγωγή βαλσαμικού ξυδιού, μουστάρδας, ξυδιού, ελαιολάδου, αποξηραμένων φρούτων
Από το 1939 έως σήμερα η επιχείρηση πρωτοπορεί στον τομέα της, αξιοποιεί την τοπική παραγωγή, παράδοση και γαστρονομία δημιουργώντας καινοτόμα προϊόντα, με σύγχρονη αισθητική, δυνατό marketing και εξαγωγική δραστηριότητα.
Περιοχή: Θουρία Καλαμάτας
Επιχείρηση: Βιομηχανία τροφίμων Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ
Επιχειρηματίας: Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου

5. Παραγωγή τυροκομικών προϊόντων

Έργο: Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού τυροκομείου, εγκατάσταση Συστήματος Ασφάλειας Τροφίμων (ISO 22000), αναβάθμιση ποιότητας προϊόντων (φέτα, γραβιέρα, μυζήθρα) και ανταγωνιστικότητας επιχείρησης.
Περιοχή: Θρουμπάρια Αγ. Ανδριανού, Ναύπλιο
Επιχείρηση: Τυροκομείο Ν. Σταυρόπουλος
Επιχειρηματίας: Νικόλαος Σταυρόπουλος

6. Παραγωγή παξιμαδιών, μπισκότων, ειδών ζαχαροπλαστικής και παγωτού

Επέκταση και εκσυγχρονισμός της επιχείρησης. Παραγωγή νέων προϊόντων. Πιστοποίηση συστήματος διαχείρισης και ποιοτικού σήματος HΑCCP.
Περιοχή: Βαρθολομιό Ηλείας
Επιχείρηση: GK Biscottino
Επιχειρηματίας: Κυριάκος Γιαννόπουλος

7. Μεταποίηση καφέ

Ίδρυση μεταποιητικής μονάδας επεξεργασίας καφέ. Συσκευασία νέων προϊόντων καφέ σε κάψουλες. Χρήση πρωτοποριακού τύπου «έξυπνων» συσκευασιών με ειδική βαλβίδα.
Περιοχή: Πάτρα Αχαΐας
Επιχείρηση: Αργυροπούλου Παρασκευή – Επεξεργασία & Εμπορία Καφέδων
Επιχειρηματίας: Παρασκευή Αργυροπούλου

8. Τουριστικές κατοικίες
Ανέγερση ανεξάρτητων τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών με αναψυκτήριο και πισίνα, με σεβασμό στην τοπική αρχιτεκτονική και την τοπική παράδοση, μέσα σε κατάφυτο από πορτοκαλιές και ελιές κτήμα όπου δεσπόζει ο περίπου 700 χρόνων ασφένδαμος.
Περιοχή: Κακόβατος Ηλείας
Επιχείρηση: Ασφένδαμος – Πέτρινες κατοικίες
Επιχειρηματίας: Παναγιώτα Τσαρουχά

9. Επισκέψιμο οινοποιείο

Παρεμβάσεις υποστήριξης επισκεψιμότητας στο σύνολο της μονάδας. Δυνατότητα οργανωμένης υποδοχής επισκεπτών όλο τον χρόνο, επίδειξης καλλιεργητικής, οινοποιητικής και παραγωγικής διαδικασίας και παροχής υπηρεσιών γευσιγνωσίας οίνων.
Περιοχή: Σανταμέρι Δυτ. Αχαΐας
Επιχείρηση: Sant’ Or Wines – Organic vineyards
Επιχειρηματίας: Παναγιώτης Δημητρόπουλος

10. Καφέ – ζυθεστιατόριο

Ανάδειξη του λιθόκτιστου κτιρίου, εκσυγχρονισμός της αίθουσας του εστιατορίου, αναβάθμιση ποιότητας υπηρεσιών εστίασης, επέκταση λειτουργίας και κατά τη χειμερινή περίοδο.
Περιοχή: Πήδημα Αρφαρών Μεσσηνίας
Επιχείρηση: Ο Μύλος – Εστιατόριο, καφέ
Επιχειρηματίας: Παναγιώτης Δημόπουλος

11. Εκτροφή και μεταποίηση σαλιγκαριών

Ίδρυση μονάδας τυποποίησης σαλιγκαριών. Εφαρμογή τεχνολογίας υψηλών προδιαγραφών. Αναβάθμιση εικόνας εταιρείας και αύξηση διεισδυτικότητας και ανταγωνιστικότητας στην ελληνική και παγκόσμια αγορά.
Περιοχή: Γλυφάδα Αρχαίας Κορίνθου
Επιχείρηση: Φερέοικος – Fereikos Helix
Επιχειρηματίας: Μαρία Βλάχου